2024. április 18., csütörtök

THE NORT AMERICAN AVIATION XB -70

Az észak-amerikai Aviation XB-70 Valkyrie az Egyesült Államok Légierejének Stratégiai Légi Parancsnokságának tervezett B-70-es nukleáris fegyveres, mély behatolású szuperszonikus stratégiai bombázójának visszavonult prototípusa. Az 1950-es évek végén a North American Aviation (NAA) által az elöregedett B-52 Stratofortress és B-58 Hustler helyére tervezett hatmotoros, deltaszárnyú Valkyrie több ezer mérföldet tudott megtenni 3+ Mach sebességgel, miközben 70 000 láb magasságban repül. (21 000 m).------------ Ennél a sebességnél várható volt, hogy a B-70 gyakorlatilag immunis lesz az elfogó repülőgépekre, amely akkoriban az egyetlen hatékony fegyver volt a bombázó repülőgépekkel szemben. A bombázó csak rövid időt tölt egy adott radarállomás felett, és kirepül a hatósugarából, mielőtt az irányítók megfelelő helyre tudták volna helyezni vadászgépeiket a lehallgatáshoz. Nagy sebessége miatt a repülőgép nehezen látható a radarkijelzőkön, nagy magassági és nagysebességű képességei pedig egyetlen korabeli szovjet elfogó vagy vadászrepülőgéppel sem tudtak felmérni.------------ Az első szovjet föld-levegő rakéták bevezetése az 1950-es évek végén megkérdőjelezte a B-70-es szinte sebezhetetlenségét. Válaszul a légierő alacsony szinten kezdte meg repülni küldetéseit, ahol a rakétaradar látószögét a terep korlátozta. Ebben az alacsony szintű behatolási szerepben a B-70 csekély többletteljesítményt nyújtott a helyettesítésére szánt B-52-hez képest, miközben sokkal drágább volt a rövidebb hatótávolsággal. -----------Alternatív küldetéseket javasoltak, de ezek korlátozottak voltak. Az 1950-es évek végén az interkontinentális ballisztikus rakéták (ICBM) megjelenésével a legénységi nukleáris bombázókat egyre inkább elavultnak tekintették.---------- Az USAF végül feladta a termeléséért folytatott harcot, és a B-70-es programot 1961-ben törölték. A fejlesztést ezután egy kutatási programra fordították, amely a hosszú távú nagysebességű repülés hatásait tanulmányozta. ----------Ennek eredményeként két prototípus repülőgép készült, XB-70A néven; ezeket a repülőgépeket 1964 és 1969 között szuperszonikus tesztrepülésekre használták. 1966-ban az egyik prototípus lezuhant, miután összeütközött egy kisebb repülőgéppel, miközben közeli alakzatban repült; a megmaradt Valkyrie bombázó az Egyesült Államok Légierejének Nemzeti Múzeumában található Dayton közelében, Ohio államban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése