2022. szeptember 5., hétfő

THE CROW

Haladtam az autópálya közepén és ahogy közelebb értem, láttam, hogy elütötte a varjút egy autó. A madár a félúton volt és körülbelül öt mérföldre a háztól. Jól ismerve Ravens-t, a varjút húsz éve egy családdal él, gyanítottam, hogy ez volt az egyik a kettő közül, akik a mellettünk lévő farmon laktak a nagy, öreg halott tölgyben. Az évek során megfigyeltem és tagja voltam ennek a családnak, ahogy minden évben felnevelték a kicsinyeiket. Ugyanazt a családot ismerem a szokásaik és hívásaik miatt, amikor meglátogatják a tanyát. Úgy ismernek engem, ahogy én őket, a pár délután ül a lóistállókat elválasztó felső bárban. Kiegyenesítés és gurulás, könyökdörzsölés. Ismernek engem és tolerálják a jelenlétemet, ahogy a padlón ülök és ámulva nézem az egymás iránti szeretetüket. Két nagy gyönyörű fekete madár, mely hangokat ad ki, áldott vagyok, hogy ilyen feltétel nélküli szeretet tanúja lehetek. Tavasz az, amikor a pár eltűnik, a hím csak minden nap jön a tyúktojásokért, ha megtalálja, mielőtt lehetőségem lenne rá. Majd június közepén a pár visszahozza a repülni próbáló ügyetlen madarait. Olyan jó nézni, ahogy futnak, ahogy felmennek a levegőbe. A lovakat és a birkákat nem érdekli, ahogy a fejük felett másznak. A szülők mindig türelmesek és büszkék, mindenféle elképesztő hangokat adnak ki. Amint a babák repülnek, a szülők folytatják a rutinjukat, minden reggel bejönnek és a pajta telefonpóznáján ülve várják, hogy észrevegyem őket. Amikor felnézek és beköszönök, azonnal beleesnek ebbe a gyönyörű táncba. Ez egy feltekerés, egy merülés a testükkel, aztán összecsapják a csőrüket. Ez legalább öt perc hosszú frekvenciaváltozással és egyéb egyedi hangokkal. Hollók minden nap meglátogatnak. Imádom ezeket a Ravens pillanatokat. Ez mindig megmelengette a szívem.. De most, ahogy a belvárosban vezettem, egy fekete izét láttam az út közepén, gyorsan haladó autókkal, összeszorult a szívem. Valahogy tudtam, hogy ki volt az. Amikor felvettem a madarat, rájöttem, mi történt. Azonnal éreztem a szegycsontját, tudva, hogy a madár kétségbeesetten éhes és kockáztat. Elment felvenni egy darabot az autópályán, de nem volt elég gyors ahhoz, hogy elmeneküljön. Még sosem láttam döglött varjút az autópályán, túl okosak ahhoz, hogy elüssék az autók. De itt Nyugaton minden kétségbeesett versenyben van, hogy túlélje ezt a hihetetlen szárazságot. Az állatok életüket kockáztatják élelemért és vízért. Azt is láttam, ahogy a madár nyakát töri, amikor elütötte az autó. Először csak le akartam vinni Ravent az országút szélére, de valami a szívem mélyén azt súgta, vigyem haza és tegyem egy csendesebb helyre. Kivittem a ház melletti mezőre és betettem a szénába Juniper nagyi mellé. Pár óra múlva már a házban voltam, és láttam kint az egyik varjunkat. Olyan furcsa hangot adott ki, amilyet még sosem hallottam. Kinéztem az ablakon és láttam, hogy a varjú a másik döglött varjú mellett áll, amit korábban a szénába helyeztem. Kimentem, és láttam, ahogy a varjú áll mellette, és a másikkal beszélget. Átöleli a csőrével és rocoula könnyek a szemembe nézve, ahogy ez kibontakozik, és rájöttem, hogy ez a döglött madár elvileg a társa és barátja volt. Raven néhány órán át a tetemmel maradt éjszaka előtt, a nagyi borókában ülve. Másnap, ahogy a lovakat és a birkákat öntöztem a tanyán, a varjú felrepült és ráült a telefonoszlopra. Mondtam neki, hogy helló. Soha nem hallott nyelven válaszolt, gurulások, kattogások, kopogások sorozata. A hangok gyönyörűek és megnyugtatóak voltak. Fájt a szívem az örök társa iránti szeretetéért. Talán így akarta megköszönni, hogy hazahoztam a párját. Talán csak magányos volt és barátot akart. Leült a rúdon és beszélgettünk egy kicsit. Aztán felszállt. Nem tudok nem gondolni arra, hogy milyen összefüggések vannak körülöttünk minden élőlény között. Ha beengedjük őket a szívünkbe, megtanulhatunk emberek lenni odaadásuk és feltétel nélküli szeretetük által. Tudom, két évtizedes csendes létezésem alatt a tanyán megtanítottak arra, hogy mi az a szeretni. De ebben az egészben, nem tudok nem gondolni arra, hogy mennyi életet vesztettünk el a mimbresi otthonunkat fenyegető hatalmas erdőtűzben. Családok sok szörnyű drámája, emlősök, madarak, rovarok és növények, amelyek a tűz útjában állnak, próbálják túlélni az aszályt, de növelik azt a stresszt, hogy megpróbálnak eltávolodni ettől a hatalmas tűztől. Úgy érzem, hogy az anyagi dolgainkért való aggodalmam, mint a házunk ennek a több mint 300 000 hektár égésre kész tűznek a vonalában jelentéktelen ehhez a borzalomhoz képest. De az élet ellenálló, és ebből a tragédiából tanulságokat kell levonni. Valahogy azt kívánom, hogy egy napig minden emberi lény ezen a bolygón szánjon időt arra, hogy lássa, aztán szívével hallgassa a körülöttünk lévő lényeket, és megértse, hogy jelentéktelenek vagyunk minden élet tágasságához képest, akik körülvesznek minket. Egy nap megváltoztatná a világot..

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése